CollabX®

Yhteistyökokemuksen johtaminen

Mistä on kysymys?

Yhteistyökokemus on eri yhteistyötahojen kokemus kanssakäymisestä. Yhteistyötahot ovat sekä sisäisiä että ulkoisia tahoja. Yhteistyökokemus on aina olemassa, johdettiin sitä tai ei.

Yhteistyökokemus - CollabX® - on erityisen tärkeää viedä korkealle tasolle strategisissa yhteistyöhankkeissa ja keskeisten yhteistyötahojen kanssa.

Organisaatioiden välisessä yhteistyökokemuksessa painopiste on tyypillisesti transaktioissa ja palveluissa. Kun yhteistyö halutaan viedä syvemmälle, on kyky luoda ihmisten aito sitoutuminen yhteiseen onnistumiseen avainasemassa.


Yksi tiimi. Transaktiosta syvempään yhteistyöhön.

Kun asiakas ja toimittaja päättävät syventää yhteistyötään saavuttaakseen parempia tuloksia yhdessä, he sanoittavat tarpeekseen ”yhden tiimin” kokemuksen. He haluavat tämän ilmentyvän niin asenteissa, vuorovaikutuksessa kuin tavoiteasetannassa, seurannassa ja toimintamalleissakin. Yhteistyökokemuksen johtamisosaaminen on erityisen tärkeää organisaatioiden rajojen yli tapahtuvassa yhteistyössä.


Yhteistyökokemus on olemassa johdettiin sitä tai ei.

Jos sitä ei johdeta, on suuri todennäköisyys, että yhteistyöltä odotettuja hyötyjä ei saavuteta. Siksi on strategisesti keskeistä kirkastaa se, minkälaisella yhteistyökokemuksella kaikki osapuolet saavuttavat sen, mitä yhteistyöltä odottavat. Organisaatioissa ei juurikaan ole yhteistyökokemuksen systeemistä johtamisosaamista.



Vain edelläkävijät pystyvät johtamaaan yhteistyökokemusta.

Yhteistyökokemuksen johtaminen edellyttää organisaatio-osapuolilta uudenlaista ajattelua, valta-aseman häivyttämistä ja rohkeutta siirtyä yhdenvertaisempaan tilaan. Edelläkävijät johtavat yhteistyökokemusta laaja-alaisesti, eivätkä keskity yksinomaan asiakas- tai työntekijäkokemuksen johtamiseen. He näkevät, miten tärkeää on johtaa yhteistyötä niin organisaation sisäisten tahojen kuin ulkoistenkin tahojen kanssa.



Mihin uskomme?

  • Yhteistyösyklin ymmärtämiseen

    Ihmissuhteiden dynamiikkaa on tutkittu monilla tieteenaloilla. Yksi yleisesti tunnustettu näkökulma on ihmissuhteiden jatkuva sykli, joka liikkuu harmonian, häiriön ja korjaamisen välillä. Sama sykli toistuu organisaatioiden välisessä yhteistyössä. Pienempiä ja suurempiakin häiriöitä vääjäämättä tulee. Sykliin on tärkeä oppia vaikuttamaan niin, jotta yhteistyön hyödyt saavutetaan. Syklin keskellä navigoimistaito on tähän avain.

  • Anaboliseen energiaan

    Kaikki lähtee energian oikeanlaisesta laadusta. Toimiva yhteistyö tapahtuu eteenpäin vievästä, innovointia tukevasta, anabolisesta energiasta käsin. Tuloksia ei saada aikaan, jos toimitaan katabolisesta vastarintaenergiasta käsin. Tulokset syntyvät luottamuksesta ja arvostuksesta käsin. Energialinja® on toimiva työkalu energian johtamiseen. Sillä, että ihmiset toimivat enemmän anabolisesta energiasta käsin, on suuri vaikutus.

  • Maturiteettiin ja paradigmamuutokseen

    Hedelmällisen yhteistyön, yhden tiimin kokemuksen luominen edellyttää uudenlaista ajattelua. Vain olemalla itse pidemmällä voi johdatella toisiakin sinne. Edelläkävijät tiedostavat, että vaikuttavan yhteistyön saavuttaa siirtymällä valta-asetelman paradigmasta yhteistyöasenteeseen. Tämä siirtymä edellyttää niin yksilöiltä kuin organisaation tahoiltakin kypsyyttä, korkeampaa ”aikuisuuden tasoa”. Kykyä johtaa tehokkaasti ja inhimillisesti.

  • Sosiaalisen pääoman vahvistamiseen

    Syvempi yhteistyö onnistuu, jos osapuolet tuntevat toisensa ja arvostavat toisiaan ja luottavat toisiinsa. Tämä edellyttää rohkeutta ja avoimuutta.

  • Train-the-Leader-Trainer -malliin eli toisille opettamiseen

    Ammattivalmentajina ja coacheina varmistamme sen, että tarvittavat taidot ja työkalut jäävät organisaatioihin. Periaatteenamme on, että osaamisen on tärkeä jäädä systeemiin ja taitoja voidaan tehokkaasti ja vaikuttavasti viedä aina uusillekin tulokkaille.

  • Selkeyden ja fokuksen jatkuvaan varmistamiseen

    Ilman selkeyttä asiat etene oikeaan suuntaan. Siksi selkeytetään se, mihin yhteistyöllä liiketoiminnallisesti pyritään ja siitä minkälainen yhteistyökokemus sen mahdollistaa. Fokus viedään organisaatioissa siihen, mihin se kulloinkin pitää yhteistyökokemuksen johtamisessa viedä. Kaikkea ei voi tehdä kerralla.

Asiakkaan kokemus

Mitä asiakas on saanut käytännössä, kun olemme valmentaneet heitä yhteistyökokemuksen johtamisessa?
Katso tältä videolta kuinka UPM rakensi todellista kumppanisuhdetta yhdessä kahden IT-kumppaninsa kanssa ja mitä kaikkea he saivat yhdessä aikaan valmennusmatkan aikana. Haastateltavana Mikko Raitio, Vice President at UPM - The Biofore Company.

CollabX® Energialinja®


Miksi kannattaa panostaa tähän?

Miten haluttu yhteistyökokemus implementoidaan?

Ihmissuhteiden jatkuva sykli, joka liikkuu harmonian, häiriön ja korjaamisen välillä, ilmenee organisaatioiden välisessä yhteistyössä. Sykliin on tärkeä oppia vaikuttamaan niin, jotta yhteistyön hyödyt saavutetaan.

Prosessi alkaa ydintiimin muodostamisella. Ydintiimi muodostuu osapuolten johtajista ja muista keskeisistä rooleista. He toimivat halutun yhteistyökokemuksen kirkastajana ja edistäjänä.

Ydintiimi käyttää yhteistyökokemuksen johtamisessa apunaan viereisen kuvan mallintamaa sisäympyrää, niin sanottua ohjauspyörää.

  • Asenne: Ydintiimi varmistaa joukoilleen yhteistyöasenteen.

  • Taidot: Ydintiimi saa meiltä tarvittavat taidot yhteistyökokemuksen johtamiseen.

  • Teot: Ydintiimin tärkeä tehtävä on hioa organisaatioiden yhteistyöhön liittyvät toimintamallit tukemaan haluttua yhteistyökokemusta.

Metodeina sovellamme pulsseja, valmennuksia, työkaluja, työpajoja, coachingia ja konsultointia oikea-aikaisesti ja sopivassa suhteessa.

Ydintiimi varmistaa, että yhteistyö on mahdollisimman paljon harmoniassa, tasapainossa. Ydintiimi tiedostaa, että häiriöitä tulee ja mitä ketterämmin ja anabolisemmin niihin reagoidaan, sen paremmaksi yhteistyö muodostuu.

Yhteistyökokemus osana yhteistyötahojen arkea

Ydintiimi toimii halutun yhteistyökokemuksen soihdunkantajina ja esimerkkeinä. Ydintiimin jäsenet vievät uudenlaisen asenteen ja tavat toimia osaksi oman organisaation kulttuuria ja rakennetta soveltuvin osin. Train-the-Leader Trainer -mallia sovelletaan.

Laajennettu ydintiimi

Ytimen lisäksi mukaan valjastetaan jokaiselta yhteistyötaholta 3-4 keskeistä roolia mukaan. Laajennettu ydintiimi rakentaa yhteyden, vahvistaa organisaatioiden sosiaalista pääomaa, kehittyy ja kasvaa yhdessä sekä luo tarvittavat käytännöt arkeen.

Ydintiimin vetäjät

Ydintiimin ytimessä ovat osapuolten keskeiset henkilöt, tyypillisesti vastuujohtajat. Jokainen osapuoli nimeää ydintiimin ytimeen 1-2 henkilöä. He toimivat CollabX mallintajina, edelläkävijöinä ja sparraajina. Ydintiimii edistää yhteistyökokemuksen edellyttämää asennetta, kyvykkyyttä ja toimintamalleja organisaatiossa ketterästi ja kevyesti mutta vaikuttavasti.

Avainhenkilöt edelläkävijöiksi

Avainhenkilöiden itsetuntemus ja kyky ymmärtää muita ihmisiä ja heidän tarpeitaan ovat edellytys onnistumiselle. Johtaja voi viedä porukat vain sille tasolle, missä itse on. Korkean itsetuntemuksen omaava johtaja pystyy suorituksen johtamisen ohella rakentamaan hedelmällistä yhteistyötä.

Kenelle?

Mitä?

Miten?

  • CollabX® – yhteistyökokemuksen johtaminen on erityisen keskeistä tilanteissa, joissa osapuolet haluavat syventää yhteistyötä parempien lopputulosten ja synergiahyötyjen toivossa. Esimerkiksi asiakas-toimittajayhteistyössä transformaatiotilanteissa tai ympäristön muutostilanteissa. Myös tilanteissa, missä yhteistyökokemus ei ole toivottavalla tavalla ja asiantila halutaan muuttaa. Esimerkiksi haasteiden ja ongelmatilanteiden jälkimainingeissa. Yhä useammin haetaan myös sisäisten sidosryhmien välisten yhteistyön optimointia perinteisten siilojen sijaan. Tämä luo kilpailuetua, sillä siilo-ongelmat ovat hyvää yhteistyötä yleisempiä.

  • Yhteistyökokemuksen johtaminen vaatii sitoutumista mutta on tuottava ja antava investointi. Aikainvestointi vaihtelee lähtötilan ja tavoitetilan mukaan. Tyypillisesti aikaa on hyvä varata 9 kk.

    Ydintiimin tulee varata aikaa yhteisiin tilaisuuksiin, pienryhmäcoachingiin ja konsultointiin kanssamme. Kaikki tekeminen liittyy arjen tekemiseen ja arjen asioiden edistämiseen, mm. uusien toimintatapojen toteuttamiseen.

    Ydintiimi on tyypillisesti n 10-12 henkilöä. Ydintiimiläiset vievät oppeja edelleen käytäntöön organisaatioissaan opettamalla muita.

  • Ensiasakeleet ovat kaikille samat. Vaikuttavuuden tasosta ja tulostasosta sitten riippuu se, miten paljon eri ohjausmuotoja lisätään.

    Prosessi etenee näin:

    1. Sopiminen ja tavoitteet

    2. Ydintiimin persoonaprofiilit ja alkukeskustetlut

    3. Alkukartoitus/haastattelut

    4. Coaching /ohjausryhmätapaamiset /valmennukset /konsultointi

    5. Sisäinen toteutus ja mittaaminen

    6. Seuranta ja jatkoaskeleet

    Kerromme mielellämme lisää ja kartoitamme kanssanne miten teidän tilanteessanne kannattaa tehdä.

  • Ei, kaikki eivät ole valmiita johtamaan yhteistyökokemusta. Voi olla myös tilanne, ettei maaperä ole otollinen, vaikka yksittäinen johtaja olisikin itse pitkällä.

    Tarvitaan siis kolme asiaa kohdalleen, jotta voidaan lähteä liikkeelle - Ensinnäkin johtaja/t ,jotka ovat pitkällä oman johtamisen ja itsetuntemuksensa kanssa, eivätkä näe, että ongelmat ovat itsensä ulkopuolella.

    Toiseksi tarvitaan otollinen maaperä eli kun tehdään organisaatioiden välillä yhteistyötä, tulee varmistaa että kaikki osalliset ovat samassa tahtotilassa. Yhteistyökokemusta ei voi johtaa yksipuolisesti.

    Kolmas asia on energia. Jos organisaatioenergia on erittäin katabolista ja vastarinta on intensiivistä ja voimakasta, pitää epäkohdat ensin siivota riittävän hyvään kuntoon, jotta korkean tason yhteistyökokemus on mahdollista saavuttaa.

Ota yhteyttä,

niin saat ammattilaisen tueksi matkallesi